1980 – 1985

Dit zijn prestatief gezien de echte oogstjaren.

1983 Sportprijs Nijmegen

In 3 jaar tijd wordt het clubteam dames twee keer Nederlands kampioen, zijn Miriam Eigenhuijsen, Monique Kaaks en Nicole Winkenius lid van het nationale team, dat dagelijks traint op Papendal en nemen zij deel aan het Wereldkampioenschap turnen in Moskou.

De Hazenkamp wint de Nijmeegse sportprijs van 1983.
Zij organiseert het NK turnen in de Jan Massinkhal, een grote groep Hazenkampers neemt deel aan de Gymnaestrada in Zurich en de demogroep verzorgt menig turndemonstratie in Nijmegen en omgeving.

In december 1980 wordt het clubteam van De Hazenkamp na het winnen van de Friesland-Cup 2e van Nederland achter Pro Patria Zoetermeer. Heerenveen wordt 3e.
De hele Hazenkamp bruist van activiteiten zoals bingo’s, activiteiten-weekend met feestavond, turndemonstraties (o.a. Vlaggenparade), trainingsstages op Papendal en een kamp-weekend. Er zijn meer verschillende soorten wedstrijdgroepen ontstaan.

Omdat Rita Koppers als trainster definitief stopt, neemt Deny Verstegen haar taken over. Op 2-3 mei 1980 organiseert De Hazenkamp voor ’t eerst een grote, turnwedstrijd, het Scholtens turnevenement.
In 81, bij het begin van het seizoen wordt het lesprogramma in 10 verschillende zalen verzorgd, schommelt het ledental tussen 700 en 900 leden en loopt de contributie gestaag naar150 gulden per jaar.
Sponsor Arena verzorgt de sportkleding van onze selectieturnsters.
Op 30 augustus springen we voor ’t eerst bij een demonstratie over een levend paard in Overasselt maar verzorgen we ook demo’s bij vakantie-bouwweken, in Beuningen en op Molenhoekdag.
Eind mei 1981 organiseert De Hazenkamp het NK turnen-dames in de Jan Massinkhal. Monique Kaaks wordt 3e in topsportend Nederland.

Monique Kaaks 3e van Nederland. 1e Ingrid Bolleboom, 2e Marja Huijting
Extra trainen op Papendal

(Marja Huijting is tussen 2015 en 2022 trainster van de topsport Hazenkamp geweest)

Voor het eerst nemen Hazenkampers deel aan een wereldkampioenschap, eind november 1981 in Moskou. Monique, Miriam en Nicole, samen de helft van het nationale team.

Nederland op het Wereldkampioenschap Moskou met 3 van onze turnsters

Zondag 13 december 1981wordt het Hazenkamp-team Nederland Kampioen! Lovende artikelen van o.a. oud-oprichter Dries Huisman zijn te lezen in de clubbladen van januari, februari en maart 1982.

De Kampioensploeg 1981 bestaat uit Monique Kaaks, Tanja van der Schoor, Deny Verstegen, Nicole Winkenius en Mirian Eigenhuijsen. Angelique Zwinkels en Wim Zegers zijn hun trainers.
Er is in dat jaar een grote rommelmarkt en er wordt meer dan fl. 10.000 opgebracht tijdens een sponsorloop voor een -zelf gemaakte- acrobaan en voor een trampolinewagen waarin een grote trampoline vervoerd wordt die in alle wijkzalen en bij demonstraties wordt ingezet.

demo bij het Waaggebouw met trampolinewagen

In mei wordt Miriam Eigenhuysen, 2e van Nederland. Ze herhaalt dat een jaar later nog eens. In juli reist een grote groep Hazenkampers naar de Gymnaestrada in Zurich.

Op 7 mei 1983 (55-jarig bestaan) is er een grote en goed bezette reünie voor alle leden en oud-leden. Het seizoen wordt afgesloten met demo Vlaggenparade met een groot compliment van de organisatie KNBLO.

grootse turndemonstratie tijdens de Vlaggenparade
Reactie van de KNBLO

In augustus 1983 stopt Wim Zegers met topsporttrainingen, Laurens van Hout neemt het –samen met Angelique Zwinkels- van hem over. Deny stopt als trainster.
In oktober vertegenwoordigen Miriam Eigenhuijsen en Nicole Winkenius Nederland tijdens de WK Budapest. Ook Esther Tannemaat gaat op Papendal trainen.

Ondanks een zeer matige accommodatie (gymzaal Reestraat), zonder topsportsubsidie, zonder sponsor en maar 1 turnster lid van het nationale team wordt De Hazenkamp met Miriam Eigenhuijsen, Deny Verstegen, Tanja van der Schoor, Monique Thoonen en Rian Koedam toch opnieuw Nederlands Kampioen clubteams.
Tijdens de kampioensreceptie houdt Hans van Zetten een pleidooi voor eigen turnhal in Nijmegen. Vanaf 1983 wordt intensief gezocht naar een eigen accommodatie. We vinden Ben Duin en Otto van Boxtel bereid om deze kar te gaan trekken.
Op 23 februari reikt wethouder Annie Brouwer de sportprijs 1983 uit aan De Hazenkamp (zie clubbladen maart en mei 1984)

In zomervakantie heeft De Hazenkamp een belangrijke inbreng bij het Turnvakantiekamp (TVK) op Papendal met 5 dagen x 5 uur trainen. Marijke van der Tuin is niet alleen mede-organisator van TVK maar ook een zeer gewaardeerd lid van onze vereniging, zij is internationaal jurylid en adviseur van de topsportafdeling.

Begin seizoen 1983 – 1984 heeft de vereniging 3 full-time-trainers in dienst: Laurens van Hout, Ton Theunissen, Rob Notenboom die ook de organisatie van de breedtesport, met bijna 800 leden, in handen hebben. De vereniging trekt nu ook Lindenholt in, naar zaal Gildekamp.

Trainers top- wedstrijd- en breedtesport

Het schoolteam van de SSGN, met voornamelijk Hazenkampers, wint het Nederlands Kampioenschap minitramp voor scholieren. In september 1984 gaat het TurnPromotieTeam van start in sporthal SSGN, Henk Kaaks hoort bij de starters.
Er is in oktober er een grote internationale wedstrijd in Kronshagen, uiteraard met Hazenkamp-deelname. Rob van Ligten en Paul Zandveld trekken het bestuur. De turnselecties worden opnieuw ingedeeld en veel oud-turnsters verzorgen de trainingen.
In 1985 wordt het contract van Laurens van de Hout om financiële redenen opgezegd; in maart is er een Hazenkamp-reünie in de Goffertboerderij.
Turninstuiven, Papendal-dagen, het kampweekend en de TPT-demo tijdens Vlaggenparade over Fjordenpaarden van Stal Derks uit Hernen maken er een zeer geslaagd jaar van.

Opnieuw Vlaggenparade, nu over Fjordenpaarden