2000-2005

In deze periode vieren we -op dat moment- het grootste Nederlandse en Hazenkamp-succes, Renske Endel wordt op het WK in Gendt 2e op de brug ongelijk. Nederland doet mee in de Europese en wereldtop! De Hazenkamp start met de organisatie van het NK in het Triavium en  er komt een nieuwe bestuursstructuur.

In het jaar 2000 wordt De Hazenkamp 2e bij het NK-teams , haalt Monique Nuijten bij het EK de finale en vieren we de komst van het 1000-ste lid. Gerard van Beurden en Ria van Uum gaan het de nieuwe turnhal beheren.

Gedurende meerdere seizoenen –in de overstap van omni-vereniging naar zelfstandige vereniging- is het bestuurlijk onrustig. Tot 2003 zijn er wisselende voorzitters. Er komt een nieuwe structuur met een management- en bestuurslaag en de ALV wordt vervangen door een Ledenraad.

Nieuwe bestuursstructuur

Een goed draaiende jeugdcommissie zorgt dat –ondanks alle bestuurlijke perikelen- de vele activiteiten zoals het kamp, de onderlinge wedstrijden, turninstuiven,  vakantie-turnstages, TPT-optredens en verjaarsfeestjes in de turnhal overeind blijven.

Allemaal dragen we een steentje bij aan ons Hazenkamp

Hennie Verschuren is de eerste –vrijwillige- manager breedtesport  die ook de ledenadministratie gaat doen.  Naast het Turbul (voor kaderleden en vrijwilligers) verschijnt er ook een Turnnieuws voor alle leden van de vereniging.  In januari 2001 is De Hazenkamp uitgebreid in beeld bij tv-kinderprogramma Klokhuis.

In voorbereiding op het WK in Gendt worden Monique Nuijten, Fieke Willems en Renske Endel maandenlang intensief getraind door Boris Orlov en Esther Heijnen.  Ook het Canadese team komt ter voorbereiding in onze nieuwe turnhal trainen. Bovendien organiseren we tijdens het Agio Huijs-turntournooi de oefen-interland tussen Nederland, Canada, Duitsland en Tsjechië met meer dan 1000 bezoekers.

Overzicht van de turninterland

Op het WK Gendt zetten Renske, Monique en Fieke De Hazenkamp lokaal en landelijk op de kaart. Turnen was een week lang niet van de beeldbuis af te slaan.

De datum 3 november 2001 komt groots in de boeken te staan, Renske Endel behaalde de eerste Nederlandse WK-turnmedaille en schrijft daarmee Nederlandse turnhistorie,  het nationale team wordt verrassend 5e van de wereld.

Vanaf 2001 krijgt de topsportselectie medische ondersteuning van NEC. Deze samenwerking blijft ruim 10 jaar bestaan.

Winnaar van de Nationale Team-sportprijs: vlnr Monique Nuijten, Renske Endel, beiden Hazenkamp, Verona van de Leur, Susanne Harmes en Gabrielle Wammus.

Het nationale turnteam met o.a. Fieke, Monique en Renske wordt uitgeroepen tot nationale sportploeg 2002. Renske wordt bovendien de sportvrouw van Nijmegen, Beuningen, van Gelderland en ook nog van Opmeer en Noord-Holland.
In februari 2002 wint De Hazenkamp de Nijmeegse sportprijs over het jaar 2001.

In 2002 wordt Corine Timmermans manager topsport.

Binnen het damesturnen krijgen de divisies meer kleur. Nicole van Werkhoven en Merijn Berendsen worden de trainers van de 1e divisie, Marlou Kooreman pakt 3e divisie op.

December 2002: Hazenkamp wordt weer Nederlands Kampioen Clubteams met Renske Endel, Suzanne Harmes, Monique Nuijten, Hanneke Hoefnagel en Marinka van Apeldoorn.

In september 2002  gaan 935 leden van start.  In samenspraak met Koenen Air schaffen we een air-jumpy en de air-table aan, beide luchtkussens rouleren over de wijkzalen. In de turnhal wordt in samenwerking met Koenen Air en J+F een luchtkussenkuil aangelegd, die tot 2018 in gebruik blijft.

In april 2002  is het EK in het Griekse Patras, waar het nationale team zilver wint en Renske Endel opnieuw de zilveren plak op de brug behaalt en Susanne Harmes de all around finales.

Het originele brugleertje is in bezit van De Hazenkamp

Organisatie Nederlands Kampioenschap 2003 in het Triavium.

De Hazenkamp heeft met KNGU en gemeente Nijmegen afgesproken om vanaf mei 2003  drie  jaar op rij het NK individueel in het Triavium (op podium) te organiseren. Gemeente Nijmegen en enkele sponsoren ondersteunen de organisatie financieel.
Het NK wordt uiteindelijk zes jaar achtereen in het Triavium georganiseerd. De laatste jaren is het de NK voor dames én heren.  Susanne Harmes wordt meerdere jaren op rij de Nederlands kampioen.

Bij de heren wordt Sebastiaan Kokke 4e van Nederland bij de C-lijn. Hij haalt wel de eerste toestelmedailles van De Hazenkamp, zilver op paard-voltige en brons op ringen en op sprong.

Zes jaar lang het NK-turnen op een podium in het Triavium

In 2003, op het  WK Anaheim, hoopte Nederland zich te kwalificeren voor de OS in 2004, Athene maar alleen de Nederlands Kampioene- Susanne Harmes wist een plek te bemachtigen.

Renske behaalt voor de 2e keer de sportprijs van Gelderland en wint voor de 2e keer met het damesturnteam de Nationale Sportprijs.

In 2003 wordt in nauwe samenwerking met Gemeente Nijmegen geld vrijgemaakt voor de functie manager breedtesport. Susanne de Jong is de eerste professionele manager. Zij start vrijwel direct met de uitbreiding van lessen in Beuningen.  De contributie wordt met 10% verhoogd.  Het ledenaantal stijgt van 1000 leden naar 1150 leden.

Renske Endel en Monique Nuijten stoppen met turnen. Verona van de Leur, (tweede op EK in Patras) turnt inmiddels in Nijmegen.

Ook Verona van de Leur turnde in Nijmegen

Om de overlast van magnesium in de turnhal te verminderen, is elk lid voortaan voor haar eigen magnesium verantwoordelijk.  Het Turnnieuws krijgt tijdelijk een nieuwe naam: “Haasje Over”.

2004: Susanne Harmes kan door een vervelende rugblessure op de OS Athene maar matig turnen.  Ze behaalt geen –beoogde- finaleplaats maar in november 2004 pakt zij tijdens de Wereldbekerwedstrijd in Stuttgart uit met goud op vloer en brons op balk.

Deze foto van Susanne was de winnende foto voor de zilveren camera

Wim Zegers stopt vanaf januari 2005 met TPT. Er komen veel oud-TPT-ers bij zijn afscheid; Merijn Berendsen en Henk Kaaks nemen de leiding over.

Grote opkomst TPT bij afscheid van Wim en El Zegers

In 2005 organiseren we voor de 3e keer het NK in Triavium. Boris en Esther leveren een unieke prestatie door bij de senioren de eerste vier plaatsen op te eisen.

Suzanne Harmes wint voor de derde keer in successie goud, Loes Linders werd 2e, gevolgd door Verona van de Leur en Hanneke Hoefnagel.

Suzanne blijft goed presteren en behoort bij de absolute wereldtop; zij wint de Universiade in Turkije.