Honk- & Softbal

1950 Honkbal kampioen

In de jaren 1930 werd reeds binnen De Hazenkamp honkbal gespeeld maar er is pas in mei 1950 sprake van een honkbal afdeling als de Hazenkamp zich aansluit bij de honkbalbond N.H.B.

Toen is de eerste rayon competitie afdeling Nijmegen in het Oosten van start gegaan met 3 Hazenkamp-teams, 1 team van N.E.C., en 1 team van Trekvogels. Dat eerste competitiejaar sloten de drie Hazenkamp-teams af op een 1e, 2e en 3e plaats.
Deze begin periode kent wel verschillende kinderziekten, zo kregen wij pas in 1951 voor het eerst echte honkbalpakken in groen met een oranje haas op de rug. Specifieke honkbalaccommodaties waren er nog niet, er werd gespeeld op voetbalvelden.

In de volgende jaren gingen meer Nijmeegse clubs meedoen zoals Oranje Blauw, Base Runners, Transforma en Baseballpals.
Vanaf 1952 word de Bond Koninklijk en kreeg zij de naam Koninklijke Nederlandse Honkbal Bond, de K.N.H.B.

In de kantlijn werd er tijdens toernooien ook softbal gespeeld. In 1952 nam een Hazenkamp dames-softbalteam deel aan de Nederlandse kampioenschappen.

In 1954 promoveerde ons eerst team naar de landelijke klasse. Ook ons tweede team promoveerde in 1956 naar deze landelijke klasse.
Door meer bekendheid in honkbalwereldje kregen wij op onze toernooien teams uit hogere klasse op bezoek.
In 1958 werd er gespeeld om de L.G.VERBEEK BOKAAL door hoofdklasse teams. Het eerste Nederlandse officiële honkbalveld was een primeur voor de zuidelijke rayon competitie op 18-april-1959 werd het door P.S.V. in gebruik genomen.
In1961 is de Hazenkamp gepromoveerd als eerste, niet westelijke club, naar de overgangsklasse, waarop in1963 promotie naar de eerste klasse (een klasse onder de top-honkbal in Nederland)
De velden waar wij op hebben gespeeld zijn:
1950-1957 Hazenkampseweg        voetbalveld
1957-1959 N.E.C. terrein                voetbalveld
1959-1963 Driehuizerweg              voetbalveld
1963-1964 D’ Almarasweg            voetbalveld met werpheuvel en thuisplaat
1964-1977 sportpark Grootstal     honkbalveld, doch slechts 75 meter
1978-1993 sportpark Winkelsteeg honkbalveld 110 meter, softbal op een trainingsveld
1994-heden sportpark Staddijk      honkbalveld, softbalveld en een trainingsveld

Door de jaren heen heeft de honk- en softbalafdeling meerdere clubhuizen gehad.
Bij de verhuizing van Grootstal naar Winkelsteeg werd in december 1977 eerst een tijdelijk clubhuis in gebruik genomen. Een definitief clubhuis kon in juli 1978 door oud voorzitter A. Huisman worden geopend.
Bij de verhuizing naar sportpark Staddijk liepen zowel de aanleg van de velden als de bouwplannen voor een eigen clubhuis vertraging op. Gevolg was dat het Jan van de Vegte Memorial in maart 1995 gespeeld moest worden op het reeds gedeeltelijke ontmantelde complex Winkelsteeg. M.i.v. april 1995 kon de competitie gestart worden op nieuwe velden en werd een tijdelijk clubhuis in gebruik genomen. Het huidige clubhuis was een jaar later gereed en kon op 30 maart 1996 feestelijk door wethouder Buitenhuis worden geopend. Vanaf het terras van dit clubhuis zijn alle drie de velden te overzien.

Het eerste honkbal clubhuis