Voetbal tot 1975

Al voor de oorlog kende De Hazenkamp een afdeling voetbal, doorgaans bestaande uit één team senioren. Het team deed mee aan de zaterdagmiddagcompetitie. De Hazenkamp had een christelijke inslag, vandaar de keuze voor de zaterdagmiddag.

Voor zover we na kunnen gaan is de afdeling voetbal rond 1975 ter ziele gegaan.

Noot: in de verschillende clubbladen is na te lezen dat de voetballers, hockey-spelers en honkballers aan het eind van het seizoen onderling wedstrijden speelden in alle 3 takken van sport. Dat was een echte traditie.

Bijgaand een verslag van een van de deelnemers (Ton Bosch) van een memorabel moment.

HAZENKAMP VOETBAL IN STUDIOSPORT OP ZONDAGAVOND.

De exacte historie heb ik nooit genoteerd, maar in mijn herinnering was een en ander als volgt:

Vijftig jaar geleden had Hazenkamp een zaterdagmiddag voetbalteam. Het team was overwegend samengesteld uit honkballers die na de honkbalcompetitie wilden sporten.

Enige namen die ik mij herinner, waren :

• Bennie Bellink,(keeper)
  • Gerry Bellink
  • Rob van Raay
  • Gerard Francissen
  • Jan Hendriksen
  • Bep Casteleijn
  • Jan …..
  • en verder mijn persoon Ton Bosch
  • de heer Tomas: elftalleider, secretaris, technische commissie

Onze tegenstanders kwamen in Nijmegen en omgeving, echter ook uit Tiel, de club Theole, met een zaterdagmiddagteam.

1955 zaterdagmiddag kampioen

Dit team kwam volledig uit de Tielse Molukkengemeenschap, waar ook de bekende Ajaxied Simon Tamahata voortkwam.

Het waren allemaal spelers van zijn type erg snel en goed voetbalend.

Wij hadden met de honkballers een cordon van 10 verdedigers voor onze keeper moeten optrekken, tegen deze snelle tegenstanders, maar dat was niet onze stijl. Wij gingen lekker voetballen en naar het doel van Theole. Dit had wel als nadeel, dat de snelle tegenstanders zeer continue wegliepen uit de rug van onze verdedigers en dus volkomen vrij voor onze uitstekende keeper Bennie Bellink kwamen te staan, die zeer veel reddingen verrichtte maar gezien de constante stroom van Theoolse doorbraken, helaas niet alles kon tegenhouden. Wij hielden echter vast aan onze tactiek.

Op zondagavond aan het einde van Studiosport, zei de bekende verslaggever, Henk Terlingen:

“Hier nog een merkwaardige uitslag uit de zaterdagmiddag competitie:

“Theole-Hazenkamp 23-0”.  Zover ik weet is dit record NOOIT gebroken.

Zoals bekend, “ieder nadeel heeft z’n voordeel” : Hazenkamp voetbal heeft naamsbekendheid en geschiedenis gemaakt en vermoedelijk is ons record opgenomen in de geschiedenis-annalen van de KNVB.

Ton Bosch