Dames Handbal 1949-1973

De dames handbal afdeling is in 1949 opgericht door de heer L.G. Verbeek, leider lichamelijke opvoeding bij onze vereniging.
In 1952 werd deelgenomen aan de competitie van het Nederlands Handbal Verbond (NHV).
In het 3e jaar werden wij al kampioen van de 2e klasse, afd. Gelderland.
Hierna volgde het kampioenschap 1e klasse en in 1958 bereikten we de districtsklasse Oost.
Dit is alles veldhandbal; later in de 60er jaren werd veldhandbal vervangen door zaalhandbal.

De uitwedstrijden o.a. naar Arnhem, Bornerbroek, Brummen, Deventer en Wezepe waren een happening. We reisden indien mogelijk per trein, installeerden ons in een coupé, schuifdeuren dicht en dan werden de laatste tophits doorgenomen, tot genoegen van de andere reizigers
en de conducteur. Was iemand baldadig, dan werd ze in het metalen bagagerek gedropt.
In die tijd was de accommodatie bij diverse verenigingen niet opperbest: soms moesten we ons omkleden op de “Bühne” achter een gordijn, van de plaatselijke toneelvereniging en dan òp naar het veld en kon de wedstrijd beginnen, als tenminste de koeien waren verwijderd.
Een douche of wastafel was niet aanwezig; op een tafel buiten werden kommen met water neergezet en konden we ons gezicht en handen wassen. Niet ideaal, maar … het had z’n charme!
De wedstrijden tegen Elistha-Elst waren een echte “derby”, met een zeer felle “moeke” bij de tegenstander. Naar deze wedstrijd gingen we op de fiets, begeleid door een schare supporters.

Verschillende leden van onze vereniging werden gekozen in vertegenwoordigende teams.
En Leny van Hoof werd zelfs gekozen in het Nederlands team; een pracht reclame voor De Hazenkamp. En natuurlijk namen wij ook deel aan diverse toernooien o.a. in Den Haag en Deventer, waar wij ons konden meten met buitenlandse teams. En met succes!
’s-zomers hielden wij onze conditie op peil in de softbalcompetitie en namen we deel aan diverse wandelmarsen, ook de Vierdaagse.
De stedenwedstrijd Arnhem-Nijmegen werd jaarlijks gehouden, afwisselend in Arnhem en Nijmegen. Hier werden diverse sporten beoefend, ook handbal. Het Nijmeegs dameshandbal-team werd gevormd door speelsters van De Hazenkamp en Sparta.

handbal seizoen 1954-1955

Ieder jaar werd het Sinterklaasfeest uitbundig gevierd, steeds bij één van de leden thuis.
De enige echte Sinterklaas was dan uitgenodigd met zijn Zwarte Piet en er werden dan prachtige gedichten voorgedragen en geinige surprises uitgepakt.
Mijn conclusie: er gaat niets boven een teamsport; behalve dat we sportief bezig waren stond ook “vriendschap en gezelligheid” hoog in ons vaandel.

In de jaren 70 is de afdeling handbal opgeheven.

Marijke van Raaij-van Strien.